Για πάνω από μια δεκαετία, τη ροή των πληροφοριών και το πώς οι άνθρωποι βλέπουν, διαβάζουν, ακούν, λένε και μοιράζονται πληροφορίες, ελέγχεται από μια χούφτα ιδιωτικές εταιρείες – απειλώντας τη δημοκρατική συμμετοχή και τις καθημερινές ελευθερίες.
Οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η επιλογή της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιούνιο του 2024 είναι μια ευκαιρία για την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιβεβαιώσει τις δεσμεύσεις της για την προώθηση του δικαιώματος στην ελευθερία έκφρασης και πρόσβασης στις πληροφορίες και να αντιμετωπίσει τις συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις για την ακεραιότητα της πληροφορίας ΕΕ και όχι μόνο.
Η συγκέντρωση εξουσίας απειλεί την ελεύθερη έκφραση και την πρόσβαση σε πληροφορίες
Η συγκέντρωση της πληροφοριακής δύναμης θέτει σοβαρές απειλές για τον αστικό χώρο και τη δημοκρατία: από τη διάδοση της παραπληροφόρησης, την κρατική προπαγάνδα και τη ρητορική μίσους μέχρι την περιθωριοποίηση των μειονοτικών φωνών, τη φίμωση των αντίθετων αφηγήσεων και τον περιορισμό των επιλογών των χρηστών και της πρόσβασης στις υπηρεσίες.
H κραυγαλέα ”σκιώδης απαγόρευση’ των φωνών από μεγάλες πλατφόρμες στη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς και την άνοδο του εχθρικού λόγου στις πλατφόρμες πριν από τις εκλογές είναι μόνο δύο εξέχοντα παραδείγματα του πώς αυτή η εξουσία εμποδίζει την άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
Ένα όραμα για μια καλύτερη Ευρωπαϊκή Ένωση
Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σοβαρή όσον αφορά τις δεσμεύσεις της για τα θεμελιώδη δικαιώματα, η νέα Επιτροπή πρέπει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία και να αγωνιστεί για μια καλύτερη ΕΕ όπου το περιβάλλον πληροφοριών είναι ανοιχτό, αποκεντρωμένο, δίκαιο, ποικιλόμορφο και περιεκτικό.
Για να επιτευχθεί αυτό το όραμα, οι οργανώσεις των ψηφιακών δικαιωμάτων πιστεύουν ότι η Επιτροπή πρέπει να επικεντρωθεί σε 4 βασικές προτεραιότητες:
- Δημιουργία συνθηκών για ένα ανοιχτό, δίκαιο, πλουραλιστικό και αποκεντρωμένο περιβάλλον ενημέρωσης
Η Επιτροπή πρέπει να επικεντρωθεί στην πλήρη και αποτελεσματική εφαρμογή από των νομοθετημάτων της ΕΕ.
Αυτά περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση ανισορροπιών ισχύος, gatekeeping και υψηλών φραγμών εισόδου μέσω του Νόμου για τις ψηφιακές αγορές, που έχει τη δυνατότητα να ανοίξει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για ανταγωνισμό εντός της πλατφόρμας; διασφαλίζοντας ότι η Νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες επιβάλλεται με ισότιμο, συνεπή και αποτελεσματικό τρόπο σε όλες τις πλατφόρμες, εστιάζοντας στους κινδύνους για τη δημοκρατία, την κοινωνία και τα άτομα, ενώ πλήρης σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων· και φροντίζοντας για την επιβολή της. Ο νόμος περί τεχνητής νοημοσύνης περιορίζει και απονομιμοποιεί τις δραστηριότητες παρακολούθησης που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στα ανθρώπινα δικαιώματα.
- Ενσωμάτωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλη τη στοίβα τεχνολογίας, τον βασικό πυλώνα του οικοσυστήματος πληροφοριών
Τα ανθρώπινα δικαιώματα πρέπει να ενσωματωθούν στο σχεδιασμό, και την ανάπτυξη της υποδομής του Διαδικτύου.
Η Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει τις επιπτώσεις των τεχνολογιών υποδομής στα ανθρώπινα δικαιώματα κατά την παρακολούθηση της εφαρμογής και επιβολής των ρυθμιστικών πλαισίων για τους παρόχους υποδομών.
Πρέπει επίσης να υποστηρίξει οικονομικά την έρευνα σχετικά με τον αντίκτυπο των τεχνολογιών υποδομής στα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς και την αποτελεσματική και βιώσιμη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στις διαδικασίες καθορισμού τεχνικών προτύπων. Επί του παρόντος, τέτοιοι φορείς δεν είναι δομημένοι ώστε να ασχολούνται ουσιαστικά με τους προβληματισμούς για τα ανθρώπινα δικαιώματα – αυτό πρέπει να αλλάξει.
- Αύξηση της διαφάνειας
Μέσα στο αδιαφανή όρια των τελικών διαπραγματεύσεων (τριμερής διάλογος) για νομοθετικές προτάσεις μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ, το Συμβούλιο εξακολουθεί να ασκεί δυσανάλογη επιρροή. Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας, το Συμβούλιο επικράτησε επανειλημμένα έναντι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όσον αφορά τα θεμελιώδη δικαιώματα, με αποτέλεσμα πιο αδύναμα κείμενα – βασικό παράδειγμα είναι ο νόμος για την τεχνητή νοημοσύνη.
Μια νέα Επιτροπή πρέπει να είναι περισσότερη διαφανής με το κοινό βελτιώνοντας την πρόσβαση στις πληροφορίες και επιδεικνύοντας ευρύτερα διαφάνεια. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει, μεταξύ άλλων, σεβασμό των αποφάσεων του Δικαστηρίου για τη διαφάνεια του τριμερούς διαλόγου.
- Υποστήριξη αυτών των στόχων σε διεθνή φόρουμ συμβάλλοντας στη δημιουργία και υποστήριξη ενός ανοιχτού, ποικίλου και ανθεκτικού οικοσυστήματος πληροφοριών παγκοσμίως
Ο αντίκτυπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτείνεται πέρα από τα 27 κράτη μέλη της. αυτό σημαίνει ότι έχει ευθύνη για την προώθηση ενός καλύτερου περιβάλλοντος πληροφόρησης παγκοσμίως. Για να το πράξει, πρέπει να συνεχίσει να συνεργάζεται ουσιαστικά με τον ΟΗΕ και τα σχετικά πολυμερή και πολυμερή φόρουμ ενδιαφερομένων, συμβάλλοντας σε πρωτοβουλίες που επηρεάζουν την ελευθερία της έκφρασης και τα συναφή δικαιώματα στο διαδίκτυο και εκτός σύνδεσης.
Μια τέτοια περίπτωση είναι οι σημαντικές συζητήσεις στο United Nations Summit of the Future, στο Pact for the Future και στο Global Digital Compact.
Η Επιτροπή πρέπει να ακούσει
Ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνία των πολιτών και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη θα είναι το κλειδί για την επίτευξη όλων αυτών των στόχων από τη νέα Ευρωπαϊκή
Διαβάστε εδώ τις πλήρεις συστάσεις για τη νέα Επιτροπή της Ε.Ε.
Πηγή άρθρου: https://edri.org/