Μέχρι τώρα όλοι έχουμε καταλήξει στο να συμφωνήσουμε ότι ο όρος “ψευδείς ειδήσεις” (fake news) είναι άχρηστος, αλλά χωρίς μια εναλλακτική λύση, απλά τον χρησιμοποιούμε αδέξια κάθε φορά ως μια φράση μέσα σε εισαγωγικά. Ο λόγος που αγωνιζόμαστε για να αντικαταστήσουμε αυτόν τον όρο είναι επειδή αυτός αναφέρεται σε κάτι που είναι πολύ περισσότερα από μόνο ειδήσεις, πρόκειται για το σύνολο του οικοσυστήματος της πληροφόρησης. Και ο όρος ψευδείς, δεν φτάνει για να περιγράψει την πολυπλοκότητα των διαφόρων τύπων της παραπληροφόρησης / misinformation (δηλ. την ακούσια ανταλλαγή των ψευδών πληροφοριών) και της αντιπληροφόρησης / disinformation (την σκόπιμη δημιουργία και ανταλλαγή των πληροφοριών που είναι γνωστό ότι είναι ψευδείς).
Για να κατανοήσουμε το τρέχον οικοσύστημα πληροφόρησης, θα πρέπει να το σπάσουμε σε τρία στοιχεία:
1. Οι διαφορετικοί τύποι περιεχομένου που δημιουργούνται και διαμοιράζονται
2. Τα κίνητρα όσων δημιουργούν αυτό το περιεχόμενο
3. Οι τρόποι που αυτό το περιεχόμενο διαδίδεται
Αυτό έχει σημασία. Όπως η Danah Boyd περιγράφει σε ένα πρόσφατο άρθρο της , ότι, είμαστε σε πόλεμο. Είναι ένας πόλεμος της πληροφορίας/πληροφόρησης. Σίγουρα θα πρέπει να ανησυχούμε για τους ανθρώπους (συμπεριλαμβανομένων και των δημοσιογράφων) που άθελά τους μοιράζουν παραπληροφόρηση, αλλά πολύ περισσότερο θα πρέπει να ανησυχούμε σχετικά με τις συστηματικές εκστρατείες αντιπληροφόρησης. Προηγούμενες προσπάθειες για να επηρεάσουν την κοινή γνώμη στηρίχθηκαν σε “ένα-προς-πολλά” συστήματα τεχνολογίας μετάδοσης, αλλά και σε κοινωνικά δίκτυα που επιτρέπουν σε “άτομα” προπαγάνδας να απευθύνονται άμεσα σε χρήστες που είναι πιο πιθανό να δεχτούν και να μοιράσουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Μόλις μοιραστεί ακούσια ένα παραπλανητικό ή κατασκευασμένο άρθρο, μια εικόνα, ένα βίντεο ή ένα meme, το επόμενο άτομο που θα το δει στα εισερχόμενα του στους λογαριασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα και που εμπιστεύεται πιθανότατα τον αρχικό μεταδότη, θα συνεχίσει και θα το μοιράσει και ο ίδιος. Έτσι αυτά τα “άτομα” στη συνέχεια θα εξαπολύουν περιεχόμενο μέσα από το οικοσύστημα πληροφόρησης με υψηλή ταχύτητα με την δύναμη αξιόπιστων δικτύων peer-to-peer που έχουν δομήσει.
Αυτό είναι πολύ πιο ανησυχητικό από ότι είναι απλά οι δικτυακοί τόποι ψευδών ειδήσεων που μπορεί να φτιάξουν διάφοροι έφηβοι με σκοπό το κέρδος.
Οι διαφορετικοί τύποι της Παρα και της Αντιπληροφόρησης
Τον περασμένο Νοέμβριο, έγραψα για τα διάφορα είδη των προβληματικών πληροφοριών που είδα να κυκλοφορούν κατά την προεδρική προεκλογική περίοδο στις ΗΠΑ Από τότε, προσπαθώ να βελτιώσω μια τυπολογία (και ευχαριστώ όλους στην Global Voices για τη βοήθεια που μου δίνουν για να αναπτύξουμε τους ορισμούς μου ακόμα περισσότερο). Θα έλεγα ότι υπάρχουν επτά διαφορετικοί τύποι προβληματικού περιεχομένου που υπάρχουν μέσα στο οικοσύστημα παραπληροφόρησης μας. Αυτοί οι τύποι βρίσκονται σε μια κλίμακα, μια κλίμακα που μετρά με έναν χαλαρό τρόπο την πρόθεση για εξαπάτηση.
Γιατί δημιουργείται αυτό το είδος του περιεχομένου;
Αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί πάνω στην εξεύρεση λύσεων για αυτά τα προβλήματα, πρέπει επίσης να σκεφτούμε και το ποιος βρίσκεται πίσω από την δημιουργία αυτών των διαφορετικών τύπων περιεχομένου και γιατί αυτό το περιεχόμενο δημιουργείται.
Είδα την παρουσίαση του Eliot Higgins στο Παρίσι στις αρχές Ιανουαρίου και αναφέρονταν στα τέσσερα “Ps” που βοηθούν στο να εξηγήσει κανείς τα διαφορετικά κίνητρα. Έχω σκεφτεί πάνω σε αυτά σε μεγάλο βαθμό και χρησιμοποιώντας την αρχική λίστα του Eliot έχω εντοπίσει τέσσερα επιπλέον κίνητρα πίσω από την δημιουργία αυτού του τύπου περιεχομένου (δηλ. σύνολο 8): Κακή Δημοσιογραφία (Poor Journalism), Παρωδία (Parody), Πρόκληση ή “πανκ” (Provoke or “punk”), Πάθος (Passion), Κομματισμός (Partisanship), Κέρδος (Profit), Πολιτική Επιρροή ή Ισχύς (Political Influence/Power) και Προπαγάνδα (Propaganda).
Αυτό εδώ είναι ένα έργο σε εξέλιξη, αλλά από την στιγμή που θα ξεκινήσεις το σπάσιμο αυτών των κατηγοριών προς τα κάτω και την χαρτογράφηση τους, της μιας ενός εναντίον της άλλης, θα αρχίσεις να βλέπεις τα διαφορετικά πρότυπα, όσον αφορά τους τύπους περιεχομένου που δημιουργήθηκε για συγκεκριμένους σκοπούς.
Μηχανισμοί Διάδοσης
Τέλος, θα πρέπει να σκεφτούμε για το πώς αυτό το περιεχόμενο διαδίδεται. Μέρος αυτού (μπορεί να) μοιράζεται από τους ανθρώπους άθελά τους, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως κάνοντας κλικ στο retweet, χωρίς έλεγχο. Μέρος αυτού μπορεί να ενισχύεται από τους δημοσιογράφους εκείνους που βρίσκονται σήμερα κάτω από μεγαλύτερη πίεση από ότι είχαν ποτέ στο να προσπαθούν να αντιληφθούν το νόημα και να αναφέρονται με ακρίβεια σε πληροφορίες που αναδύονται καταιγιστικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε πραγματικό χρόνο. Μέρος αυτού πάλι ωθείται προς τα έξω από χαλαρά συνδεδεμένες ομάδες που σκόπιμα προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη και ορισμένες μάλιστα εξ αυτών βρίσκονται σε μια διαδικασία διάδοσης περιεχομένου μέσα στο πλαίσιο εξελιγμένων εκστρατειών παραπληροφόρησης, μέσω δικτύων-εργοστάσια με bot και troll . (Όπως μπορείς να δεις παραπάνω έχω βάλει σε έναν πίνακα συσχετισμών για να χαρτογραφήσω μεταξύ τους, τους τύπους περιεχομένου και των διαφόρων μηχανισμών διάδοσης).
Όπως αυτό το άρθρο στο Buzzfeed σημειώνει, μια ομάδα από έφηβους στις ΗΠΑ που υποστηρίζουν τον Trump συνδέθηκαν διαδικτυακά για να επηρεάσουν τις γαλλικές εκλογές τον Απρίλιο. Έχουν κοινόχρηστους μεταξύ τους φακέλους που περιέχουν κοινόχρηστα “meme-shells”, οπότε ακόμα και αν δεν μπορούν να γράψουν ή να καταλάβουν γαλλικά να μπορούν να διαδώσουν εικόνες σε hashtag κανάλια. Είναι πλέον σήμερα απίστευτα εύκολο να κινητοποιήσεις χαλαρά συνδεδεμένες μεταξύ τους ομάδες, χρησιμοποιώντας δωρεάν εργαλεία για να συντονιστούν με προσωπικά μηνύματα.
Όταν η ανταλλαγή μηνυμάτων είναι συντονισμένη και συνεπής, εύκολα μπορούν να ξεγελάσουν το μυαλό μας, καθώς είμαστε ήδη όλο και πιο επηρεαζόμενοι και πιο εξαρτημένοι από τα heuristics (απλές ψυχολογικές συντομεύσεις) που οφείλονται στην συντριπτική ποσότητα των πληροφοριών που αναβοσβήνουν, που έρχονται και παρέρχονται μπροστά στα μάτια μας κάθε μέρα. Όταν βλέπουμε πολλαπλά μηνύματα σχετικά με το ίδιο θέμα, ο εγκέφαλός μας τείνει να τα χρησιμοποιεί ως σύντομες αναφορές για την αξιοπιστία, θεωρώντας τα ως πληροφορίες βάσης. Πρέπει να είναι αλήθεια λέμε -αφού έχω δει την ίδια δήλωση τόσες πολλές φορές σήμερα.
Την νύχτα της ορκωμοσίας, οι συμμετέχοντες στο Deploraball καυχήθηκαν για αυτή τους την συμμετοχή, στο This American Life στέλνοντας “meme” με τον Trump στο Λευκό Οίκο. Ακούστε ένα απόσπασμα
Έχουν καταλάβει ότι είναι πολύ λιγότερο πιθανό να είμαστε επικριτικοί απέναντι στο οπτικοακουστικό περιεχόμενο. Είναι πολύ λιγότερο πιθανό να είμαστε επικριτικοί απέναντι σε πληροφορίες που υποστηρίζονται από τις όποιες τρέχουσες υπάρχουσες πεποιθήσεις μας. Και, καθώς η υπερφόρτωση πληροφοριών εξαντλεί το μυαλό μας, είναι πολύ πιο εύκολο να μας επηρεάσουν.
Τι Μπορούμε να Κάνουμε?
Όλοι μας παίζουμε έναν σημαντικό ρόλο σε αυτό το οικοσύστημα. Κάθε φορά που δεχόμαστε παθητικά πληροφορίες χωρίς να τις διπλο-ελέγξουμε ή όταν μοιράζουμε μια ανάρτηση, μια εικόνα ή ένα βίντεο πριν να το δούμε πρώτα διεξοδικά, προσθέτουμε στον συνολικό θόρυβο και στην σύγχυση. Το οικοσύστημα είναι πλέον τόσο μολυσμένο που ο καθένας μας θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη να ελέγχει με ανεξάρτητο τρόπο, το τι βλέπουμε όλοι μας στο διαδίκτυο.
Στις εβδομάδες μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ, είδαμε δημοσιογράφους να εντοπίζουν δημιουργούς ψευδών ειδήσεων. Ένα συνεπές στοιχείο που έβγαινε στην επιφάνεια ήταν ότι, οι δημιουργοί μιλούσαν για την προσπάθεια να δημιουργήσουν ειδήσεις και νέα που θα ξεγελούσαν τους ανθρώπους της Αριστεράς και το πώς αυτοί έπεσαν στην παγίδα τους. Όπως ο δημιουργός ψευδών ειδήσεων Jestin Coler είπε στο NPR “Προσπαθήσαμε να κάνουμε παρόμοια πράγματα με τους φιλελεύθερους. Απλώς δεν δούλεψε ποτέ, ποτέ δεν απογειώθηκε. Καταρρίπτονταν μέσα στα πρώτα ένα με δύο σχόλια και στη συνέχεια το όλο πράγμα ξεθύμαινε”.
Αλλά αυτή η υπεροχή απομυθοποίησης από τους φιλελεύθερους ήταν βραχύβια. Από την ορκωμοσία του Trump και έπειτα, βλέπουμε και τις δύο πλευρές να την πατάνε στο μοίρασμα των ψευδών πληροφοριών. Είτε είναι οι “rogue” λογαριασμοί στο Twitter που κανείς δεν είναι σε θέση να ελέγξει ανεξάρτητα την ορθότητά τους, είτε είναι η γεννήτρια meme για το εκτελεστικό διάταγμα του Trump, οι χρήστες έκαναν retweet μια ανάρτηση από τον λογαριασμό παρωδία του Jill Stein πιστεύοντας / θέλοντας να πιστέψουν απεγνωσμένα ότι είναι πραγματική ή υποστηρίζοντας ότι ο Αντιπρόεδρος Pence διέγραψε ένα tweet που καταδίκαζε την απαγόρευση εισόδου μουσουλμάνων στην χώρα και ότι το tweet αυτό ήταν στις αναρτήσεις του από τον Δεκέμβριο, βλέπουμε λοιπόν ότι τελικά η Αριστερά δείχνει να είναι το ίδιο ακριβώς “ανθρώπινη” όσο είναι και η Δεξιά. Όταν οι άνθρωποι είναι θυμωμένοι και φοβισμένοι, οι δεξιότητες της κριτικής τους σκέψης μειώνονται.
Ο Craig Silverman ήταν φιλοξενούμενος στην ραδιοφωνική εκπομπή “On The Media” και μίλησε για την ανάγκη στον συναισθηματικό σκεπτικισμό. Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με τα λεγόμενα του. Αυτό δεν είναι μόνο για να χρηματοδοτηθούν περισσότερα προγράμματα αλφαβητισμού σχετικά με τις ειδήσεις, πρόκειται και για το να διδαχτούν οι άνθρωποι για να μπορέσουν να έχουν δεύτερες σκέψεις πάνω στις ενστικτώδεις αντιδράσεις τους, πριν αντιδράσουν. Αν βρεις τον εαυτό σου απίστευτα θυμωμένο με ένα κομμάτι περιεχομένου ή έχεις ένα αίσθημα αυταρέσκειας (επειδή η άποψή σου έχει επιβεβαιωθεί), ρίξε πάλι μια άλλη ματιά, μια δεύτερη ματιά.
Με τον ίδιο τρόπο που σου λένε ότι θα πρέπει να περιμένεις τουλάχιστον 20 λεπτά πριν να αναζητήσεις μια δεύτερη μερίδα φαγητού, γιατί θα πρέπει να περιμένεις κάποιον χρόνο μέχρι να λάβει ο εγκέφαλός σου το μήνυμα ότι έχεις ήδη φάει και ότι το στομάχι σου είναι ήδη γεμάτο, το ίδιο ισχύει και με τις πληροφορίες. Ίσως βέβαια να μην χρειάζεται να περάσουν 20 λεπτά πριν αποφασίσεις αν θα κάνες κλικ πάνω στο κουμπί “κοινοποίηση”, αλλά τουλάχιστον δύο λεπτά (και περισσότερο ανάλογα με τον όγκο της πληροφορίας) είναι μάλλον ένα λογικό χρονικό διάστημα ελέγχου.
Τώρα είναι μια κρίσιμη χρονική στιγμή. Αν πρόκειται να προχωρήσουμε στο να καταλάβουμε πραγματικά το σε τι κατάσταση βρισκόμαστε, θα πρέπει να κατανοήσουμε τη σοβαρότητα της κατάστασης και θα πρέπει να καταλάβουμε και σε τι απέναντι παλεύουμε. Με το να λέμε απλά τον όρο ψευδείς ειδήσεις τριγύρω, ακόμα και σε σχόλια, δεν μας οδηγεί πουθενά.
Αν σε ενδιαφέρει αυτό το θέμα. Έχω δημιουργήσει μια λίστα ανάγνωσης που συνεχώς ανανεώνω (βλ. παρακάτω, έχουμε συμπεριλάβει την λίστα όπως είχε στις 21 Φεβρουαρίου 2017).
Λίστα Ανάγνωσης σχετικά με την [Παρα/Αντι]πληροφόρηση
Ένας κατάλογος με μη-ακαδημαϊκά αναγνώσματα που σχετίζονται με τις διάφορες πτυχές της συζήτησης για τις “ψευδείς ειδήσεις”, η οποία συζήτηση καλύπτει την επίδραση της διαφήμισης, τον ρόλο της στις εκλογές των ΗΠΑ, την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των εκστρατειών παραπληροφόρησης με στόχο τις επερχόμενες εκλογές ανά την Ευρώπη και μερικές από τις ψυχολογικές θεωρίες που βοηθούν στο να εξηγηθεί το γιατί το μυαλό μας μπορεί να ξεγελαστεί τόσο εύκολα.
[Τελευταία ενημέρωση λίστας: 5 Φεβρουαρίου 2017]
Έφτιαξα αυτό το άρθρο αναφορά, για να το έχω ως ένα συνοδευτικό σε μερικές από τις ομιλίες μου που έχω κληθεί να δώσω πρόσφατα σχετικά με την παραπληροφόρηση. Φυσικά δεν είναι μια πλήρης λίστα από όποια μεριά και την δεις, περισσότερο μάλλον είναι μια λίστα από άρθρα που αναφέρω στις ομιλίες μου. Επίσης δεν περιλαμβάνει ακαδημαϊκή και θεωρητική βιβλιογραφία που να είναι τόσο σχετική με αυτή τη συζήτηση. (Αν κάποιος ξέρει κάποια, ας μου το γνωστοποιήσει και εγώ πολύ ευχαρίστως να τοποθετήσω εδώ έναν σχετικό σύνδεσμο. Διαφορετικά, θα μπορούσα να δημιουργήσω ένα ξεχωριστό άρθρο που να περιλαμβάνει μια λίστα με τέτοιου είδους αναγνώσματα).
Ιστορία και Επισκόπηση
- David Uberti, The Real History of Fake News, Columbia Journalism Review, December 15, 2016 / David Uberti, Η Πραγματική Ιστορία των Ψευδών Ειδήσεων, Columbia Journalism Review, 15 Δεκεμβρίου 2016
- Brooke Borel, Fact Checking Won’t Save Us From Fake News, FiveThirtyEight, January 4, 2017 / Brooke Borel, Ο Έλεγχος Γεγονότος Δεν μας Γλιτώνει από τις Ψευδείς Ειδήσεις, FiveThirtyEight, 4 Ιανουαρίου 2017
- Daniel Swislow, The distributed denial of democracy: Coming together to address anti-democratic trolling and disinformation online, Medium, November 9, 2016 / Daniel Swislow, Η κατανεμημένη άρνηση της δημοκρατίας: Μαζί από κοινού για να αντιμετωπίσουμε το αντιδημοκρατικό τρολλάρισμα και την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο, Medium, 9 Νοεμβρίου 2016
- Claire Wardle, Timeline: Key Moments in the Fake News Debate, First Draft News, (Sept 30 – Dec 1, 2016) / Claire Wardle, Χρονοδιάγραμμα: Στιγμές Κλειδιά στην Συζήτηση για τις Ψευδείς Ειδήσεις, First Draft News, (30 Σεπτεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2016)
- Fake news website, From Wikipedia, the free encyclopedia / Ιστότοπος Ψευδών Ειδήσεων, Από την Βικιπέδια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Ο Ρόλος της Διαφήμισης
- Davey Alba, Meet the Ad Companies Ditching Breitbart and Fake News, Wired, December, 15, 2016 / Davey Alba, Γνωρίστε τις Διαφημιστικές Εταιρείες που Υφαίνουν το Breitbart και τις Ψευδείς Ειδήσεις, Wired, 15 Δεκεμβρίου 2016
- Jon Brotherhood, While We’re Going After Fake News, How About Ad Scams, Too? AdWeek, December 28, 2016 / Jon Brotherhood, Κυνηγώντας τις Ψευδείς Ειδήσεις και Σχετικά με τις Διαφημιστικές Απάτες, επίσης, AdWeek, 28 Δεκεμβρίου 2016
- Lucia Moses, Study: Mainstream sites have almost double the ad tech as fake news sites, Digiday, Jan 4, 2017 / Lucia Moses, Μελέτη: Οι κυρίαρχοι ιστότοποι έχουν σχεδόν διπλασιάσει τις διαφημίσεις τεχνολογίας όσο και οι διαδικτυακοί τόποι ψευδών ειδήσεων, Digiday, 4 Ιανουαρίου 2017
- Adam Mosseri, News Feed FYI: Addressing Hoaxes and Fake News, Facebook Newsroom, December 15, 2016 / Adam Mosseri, Παροχή Ειδήσεων FYI: Καταδεικνύοντας τις Φάρσες και τις Ψευδείς Ειδήσεις, Facebook Newsroom, 15 Δεκεμβρίου 2016
- Sapna Maheshwari, Advertising’s Moral Struggle: Is Online Reach Worth the Hurt? New York Times, December 26, 2016 / Sapna Maheshwari, Ο Ηθικός Αγώνας της Διαφήμισης: Αξίζει τον Κόπο η Διαδικτυακή Προσέγγιση;, New York Times, 26 Δεκεμβρίου 2016
- Charles Warner, Google Increases Regulation Of False Ads And Fake News, Forbes, January 25, 2016 / Charles Warner, Η Google Ενδυναμώνει τους Κανόνες σχετικά με τις Ψευδείς Διαφημίσεις και τις Ψευδείς Ειδήσεις, Forbes, 25 Ιανουαρίου 2016
Ψυχολογικές Επεξηγήσεις και Άλλες Έρευνες
- Maria Konnikova, Trump’s Lies vs. Your Brain, Politico Magazine, January/February 2017 [This article summarizes a number of psychological theories and explanations so I have not listed them separately in this reading list] / Maria Konnikova, Τα Ψέματα του Trump εναντίον Του Εγκεφάλου Σου, Politico Magazine, Ιανουάριος / Φεβρουάριος 2017 [Αυτό το άρθρο συνοψίζει μια σειρά από ψυχολογικές θεωρίες και εξηγήσεις γι’ αυτό και δεν το τοποθέτησα σε μια ξεχωριστή λίστα ανάγνωσης]
- On the Media, The Rise and Fall of Fake News: Interview with Craig Silverman, January 27, 2017 / On The Media, Η Άνοδος και η Πτώση των Ψευδών Ειδήσεων: Συνέντευξη με τον Craig Silverman, 27 Ιανουαρίου 2017
- Elia Powers, How to Fight Fake News and Misinformation? Research Helps Point the Way, MediaShift, December 2016 / Elia Powers, Πώς να Αντιμετωπίσουμε τις Ψευδείς Ειδήσεις και την Παραπληροφόρηση; Έρευνα που Βοηθά Δείχνοντας τον Δρόμο, MediaShift, Δεκέμβριος 2016
- Brooke Donald, Stanford researchers find students have trouble judging the credibility of information online, Stanford News Center, November 22, 2016 / Brooke Donald, Οι ερευνητές του Stanford βρήκαν ότι οι φοιτητές έχουν πρόβλημα στο να κρίνουν την αξιοπιστία των πληροφοριών στο διαδίκτυο, Stanford News Center, 22 Νοεμβρίου 2016
- Nausicaa Renner, Memes trump articles on Breitbart’s Facebook page, Columbia Journalism Review, January 30, 2017 / Nausicaa Renner, Άρθρα με memes του Trump στην σελίδα του Breitbart στο Facebook, Columbia Journalism Review, 30 Ιανουαρίου 2017
- In addition see this piece for useful explanation of key psychological explanations of how propaganda works / Επιπλέον δες αυτό το άρθρο με μια χρήσιμη επεξήγηση για τις βασικές ψυχολογικές εξηγήσεις για το πώς λειτουργεί η προπαγάνδα
Λύσεις
- Emily Bell, Facebook drains the fake news swamp with new, experimental partnerships, Columbia Journalism Review, December 15, 2016 / Emily Bell, Το facebook στραγγίζει τον βάλτο με τις ψευδείς ειδήσεις με νέες, πειραματικές συνεργασίες, Columbia Journalism Review, 15 Δεκεμβρίου 2016
- Matt Burgess, Hive mind assemble! There is now a crowdsourcing campaign to solve the problem of fake news, Wired, November 25, 2016 / Matt Burgess, Hive mind assemble! Υπάρχει τώρα μια εκστρατεία crowdsourcing για να λύσει το πρόβλημα των ψευδών ειδήσεων, Wired, 25 Νοεμβρίου 2016
- Eli Pariser & many others, Design Solutions for Fake News, [November 2016 ongoing] / Eli Pariser & πολλοί άλλοι, Σχεδιασμός Λύσεων για τις Ψευδείς Ειδήσεις, [Νοέμβριος 2016, εν εξελίξει]
- Craig Silverman, Facebook Must Either Innovate Or Admit Defeat At The Hands Of Fake News Hoaxsters, Buzzfeed News, August 30, 2016 / Craig Silverman, Το facebook θα πρέπει είτε να καινοτομήσει είτε να παραδεχτεί την ήττα από τα χέρια των Hoaxsters ψευδών ειδήσεων, Buzzfeed News, 30 Αυγούστου 2016
- Ben Smith, How Tech and Media can Fight Fake News, Columbia Journalism Review, November 17, 2016 / Ben Smith, Πώς η τεχνολογία και τα μέσα μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ψευδείς ειδήσεις, Columbia Journalism Review, 17 Νοεμβρίου 2016
- Zeynep Tufekci, Mark Zuckerberg is in Denial, New York Times, November 15, 2016 / Zeynep Tufekci, Ο Mark Zuckerberg βρίσκεται σε άρνηση, New York Times, 15 Νοεμβρίου 2016
Οι Ψευδείς Ειδήσεις και οι Αμερικανικές Εκλογές
- Hunt Allcott, and Matthew Gentzkow, Social Media and Fake News in the 2016 Election, Stanford University / Hunt Allcott και Matthew Gentzkow, Τα Κοινωνικά Δίκτυα και οι Ψευδείς Ειδήσεις στις Εκλογές του 2016, Stanford University
- Channel 4 News [VIDEO], Fake Online News from Macedonia, Who is Behind it? November 24, 2016 / Channel 4 News [Βίντεο], Ψευδείς Διαδικτυακές Ειδήσεις από τα Σκόπια, ποιος είναι πίσω από αυτό; 24 Νοεμβρίου 2016
- First Draft News, Collection of 9 Articles on ‘Fake News’, First Draft News, 2016 / First Draft News, Συλλογή 9 Άρθρων πάνω στις ‘Ψευδείς Ειδήσεις’, First Draft News, 2016
- Craig Silverman et al., Hyperpartisan Facebook Pages Are Publishing False And Misleading Information At An Alarming Rate, Buzzfeed News, October 20, 2016 / Craig Silverman et al., Υπερκομματικές Σελίδες στο Facebook Δημοσιεύουν Ψευδείς και Παραπλανητικές Πληροφορίες σε Ανησυχητικό Βαθμό, Buzzfeed News, 20 Οκτωβρίου 2016
- Craig Silverman, How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News, Buzzfeed News, November 3, 2016 / Craig Silverman, Πώς οι Έφηβοι στα Βαλκάνια Ξεγέλασαν του Υποστηρικτές του Trump με Ψευδείς Ειδήσεις, Buzzfeed News, 3 Νοεμβρίου 2016
- Craig Silverman, This Analysis Shows How Viral Fake Election News Stories Outperformed Real News On Facebook, Buzzfeed News, November 16, 2016 / Craig Silverman, Αυτή η Ανάλυση Δείχνει Πώς η Διάσημες Ιστορίες με Ψευδείς Ειδήσεις Ξεπέρασαν τις Πραγματικές Ειδήσεις στο Facebook, Buzzfeed News, 16 Νοεμβρίου 2016
- Samantha Subramanian, Inside the Macedonian Fake News Complex, Wired, February 15, 2017 / Samantha Subramanian, Μέσα στο Σκοπιανό Συγκρότημα Ψευδών Ειδήσεων, Wired, 15 Φεβρουαρίου 2017
- Dan Tynan, How Facebook powers money machines for obscure political ‘news’ sites, The Guardian, August 24, 2016 / Dan Tynan, Πώς το facebook ενδυναμώνει τις μηχανές χρημάτων για τους σκοτεινούς πολιτικούς ιστότοπους ‘ειδήσεων’, The Guardian, 24 Αυγούστου 2016
Η Παραπληροφόρηση, η Ευρώπη και οι Επερχόμενες Εκλογές
- Laurence Alexander, Social Network Analysis Reveals Full Scale of Kremlin’s Twitter Bot Campaign, Global Voices, April 2, 2015 / Laurence Alexander, Ανάλυση των Κοινωνικών Δικτύων Αποκαλύπτει την Πλήρους Κλίμακας Εκστρατεία των Twitter Bot του Κρεμλίνου, Global Voices, 2 Απριλίου 2015
- Ryan Broderick, Trump Supporters Online Are Pretending To Be French To Manipulate France’s Election, Buzzfeed News, January 24, 2017 / Ryan Broderick, Οι Διαδικτυακοί Υποστηρικτές του Trump Προσποιούνται ότι Είναι Γάλλοι για να Χειραγωγήσουν τις Εκλογές στην Γαλλία, Buzzfeed News, 24 Ιανουαρίου 2017
- EU East StratCom Task Force, Means, Goals and Consequences of the Pro-Kremlin Disinformation Campaign, Italian Institute for International Political Studies (ISPI), January 19, 2017 / EU East StratCom, Ομάδα Κρούσης, Μέσα, Στόχοι και Συνέπειες από την Υπέρ του Κρεμλίνου Εκστρατεία Παραπληροφόρησης, Italian Institute for International Political Studies (ISPI), 19 Ιανουαρίου 2017
- Julie Lenarz, Russia has made fake news into a weapon that threatens democracy in Europe, The Telegraph, January 26, 2017 / Julie Lenarz, Η Ρωσία έχει μετατρέψει τις ψευδείς ειδήσεις σε ένα όπλο που απειλεί τη δημοκρατία στην Ευρώπη, The Telegraph, 26 Ιανουαρίου 2017
- Louise Lief, Disinformation with a Silicon Valley Ethos, Columbia Journalism Review, January 18, 2017 / Louise Lief, Παραπληροφόρηση με ένα Ήθος Silicon Valley, Columbia Journalism Review, 18 Ιανουαρίου 2017
- Christopher Paul & Miriam Matthews, The Russian ‘Firehose of Falsehood’ Propaganda Model: Why It Might Work and Options to Counter It, Rand Corporation, July 2016 / Christopher Paul & Miriam Matthews, Το Μοντέλο της Ρωσικής Προπαγάνδας ‘Firehose of Falsehood’: Γιατί θα μπορούσε να έχει αποτέλεσμα και ποιές είναι οι επιλογές για την αντιμετώπισή του, Rand Corporation, Ιούλιος 2016
- Yevhen Fedchenko, Kremlin Propaganda: Soviet Active Measures by Other Means, StopFake.org, March 21, 2016 / Yevhen Fedchenko, Η Προπαγάνδα του Κρεμλίνου: Τα Σοβιετικά Ενεργά Μέτρα με Άλλα Μέσα, StopFake.org, 21 Μαρτίου 2016
Το Μέλλον
- Nick Bilton, Fake News is About to Get Even Scarier Than You Ever Dreamed, Vanity Fair, January 26, 2017 / Nick Bilton, Οι Ψευδείς Ειδήσεις είναι έτοιμες να γίνουν ακόμα χειρότερες όσο ποτέ άλλοτε δεν έχετε φανταστεί, Vanity Fair, 26 Ιανουαρίου 2017
- Danah boyd, The Information War Has Begun, apophenia, January 27, 2017 / Danah Boyd, Ο Πόλεμος της Πληροφόρησης έχει αρχίσει, apophenia, 27 Ιανουάριος 2017
- Emma Grey Ellis, Fake Think Tanks Fuel Fake News—And the President’s Tweets, Wired, January 24, 2017 / Emma Grey Ellis, Οι Ψευδείς Δεξαμενές Σκέψης Ταΐζουν τις Ψευδείς Ειδήσεις -Και τα Tweets του Προέδρου, Wired, 24 Ιανουαρίου 2017
- Margaret Sullivan, It’s time to retire the tainted term ‘fake news’, Washington Post, January 8, 2017 / Margaret Sullivan, Ήρθε η ώρα να αποσυρθεί ο αλλοιωμένος όρος “ψευδείς ειδήσεις”, Washington Post, 8 Ιανουαρίου 2017
- Ethan Zuckerman, Stop Saying ‘Fake News’ It’s Not Helping, EthanZuckerman.com, January 30, 2017 / Ethan Zuckerman, Σταματήστε να λέτε “Ψευδείς Ειδήσεις”, δεν βοηθά, EthanZuckerman.com, 30 Ιανουαρίου 2017
Παγκόσμια Μελέτες Περιπτώσεων (Case Studies)
- Chay F. Hofileña, Inside Martin Andanar’s man cave, Rappler, January 26, 2017 / Chay F. Hofileña, Στα Ενδότερα του Ανθρώπου των Σπηλαίων του Martin Andanar, Rappler, 26 Ιανουαρίου 2017
- Jason Patikin, How To Use Facebook And Fake News To Get People To Murder Each Other, Buzzfeed News, January 15, 2017 ( / Jason Patikin, Πώς να χρησιμοποιήσεις το facebook και τις ψευδείς ειδήσεις για να βάλεις τους ανθρώπους να δολοφονήσουν ο ένας τον άλλον, Buzzfeed News, 15 Ιανουαρίου 2017
- Maria Ressa, Propaganda war: Weaponizing the internet, Rappler, October 3, 2016 / Maria Ressa, Πόλεμος Προπαγάνδας: Μετατρέποντας το διαδίκτυο σε όπλο, Rappler, 3 Οκτωβρίου 2016
- Therese Reyes, At the center of the Philippines’ battle with fake news is a pop star with a legion of Duterte fans, Quartz, January 15, 2017 / Therese Reyes, Στο κέντρο της μάχης των Φιλιππίνων με ψευδείς ειδήσεις βρίσκεται ένας ποπ σταρ με μια λεγεώνα από Duterte οπαδούς, Quartz, 15 Ιανουαρίου 2017
Πηγή άρθρου: https://firstdraftnews.com/fake-news-complicated/
Μετάφραση: http://waves.pirateparty.gr