ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Η ψήφιση του Νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA) θα πρέπει να ανοίξει το δρόμο για συστημική αλλαγή

Στις 5 Ιουλίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την πρόταση DSA με 539 ψήφους υπέρ. Αυτοί οι νέοι κανόνες θέτουν ένα νέο ορόσημο στην ιστορία του Διαδικτύου, καθώς στοχεύουν να δώσουν στους ανθρώπους τον έλεγχο σε αυτά που βλέπουν στο διαδίκτυο χωρίς να περιορίζονται από τις εμπορικές επιλογές των Big Tech και την κρατική αυθαιρεσία.

Η 5η Ιουλίου, είναι μια νικηφόρα ημέρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Διαδίκτυο καθώς ξεκινάμε το επόμενο στάδιο του ταξιδιού μας – πραγματικές εναλλακτικές λύσεις στο κυρίαρχο επιχειρηματικό μοντέλο επιτήρησης. Η έγκριση του Νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA) από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα προσφέρει πολλές ευκαιρίες για τον περιορισμό της τεράστιας ισχύος που έχουν οι εταιρείες μεγάλης τεχνολογίας όπως η Google, η Meta (Facebook) και η Amazon έναντι των ανθρώπων και των δημοκρατιών. Ωστόσο, αυτός ο κανονισμός είναι μόνο το πρώτο βήμα για τη διασφάλιση της προστασίας των δικαιωμάτων των ανθρώπων στο Διαδίκτυο, χρειάζεται περισσότερη δουλειά για ένα καλύτερο Διαδίκτυο. Τώρα, είναι επιτακτική ανάγκη να δούμε ισχυρή επιβολή από τις ρυθμιστικές αρχές που θα διασφαλίσουν τα υψηλά πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων που υπόσχονται οι νέοι κανόνες.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κάνει καλή δουλειά θέτοντας τις πρώτες δημοκρατικές διασφαλίσεις για την αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου και της διαδικτυακής παραπληροφόρησης. Η DSA προσφέρει τα απαραίτητα εργαλεία για την επιβολή της λογοδοσίας της πλατφόρμας, αλλά θα συνεχίσουμε να ζητάμε και να εργαζόμαστε για ρυθμιστικές εναλλακτικές λύσεις για την αντιμετώπιση του κυρίαρχου επιχειρηματικού μοντέλου επιτήρησης».

― Sebastian Becker Castellaro, Policy Advisor, EDRi

Η σημερινή ψηφοφορία σηματοδοτεί μια μεγάλη νίκη για τα ψηφιακά δικαιώματα, καθώς δεν θα χρειάζεται πλέον να εμπιστευόμαστε τις Big Tech για να κάνουν αλλαγές με βάση την καλή τους θέληση, αφήνοντας τους ανθρώπους σε δεύτερο πλάνο για τα κέρδη τους. Ο κανονισμός DSA, εάν εφαρμοστεί σωστά, μπορεί να εγγυηθεί τη διαφάνεια και τη λογοδοσία και ότι τα συμφέροντα των πολιτών βρίσκονται στον πυρήνα των λύσεων.

Τα επιτεύγματα της κοινωνίας των πολιτών στο κείμενο της DSA

Το EDRi και άλλες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών καλούσαν συνεχώς τους νομοθέτες της ΕΕ να διδαχθούν από λάθη του παρελθόντος όπως η Οδηγία για τα πνευματικά δικαιώματα και να αποφύγουν τη δημιουργία γενικών υποχρεώσεων παρακολούθησης για διαδικτυακές πλατφόρμες. Ο τελικός κανονισμός DSA προτείνει αποτελεσματικούς μηχανισμούς προσφυγών για να επιτρέψουν στους χρήστες να επισημαίνουν δυνητικά παράνομο διαδικτυακό περιεχόμενο. Η διαδικασία απάντησης θα είναι διαφανής και χωρίς την πίεση της άμεσης νομικής ευθύνης σε βάρος του κράτους δικαίου.

Δεδομένης της συνολικής έλλειψης διαφάνειας στη διαδικτυακή διαφήμιση και την αλγοριθμική ανάπτυξη και χρήση, είναι απίστευτα δύσκολο για τα άτομα να ασκήσουν τα ψηφιακά τους δικαιώματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το EDRi χαιρετίζει την προσπάθεια της DSA να επιτρέψει έναν πραγματικό μετασχηματισμό της βιομηχανίας της διαδικτυακής διαφήμισης – μακριά από την εξαπάτηση και την κατασκοπεία των χρηστών και προς ένα ασφαλέστερο οικοσύστημα διαφημίσεων που σέβεται το απόρρητο. Ωστόσο, ο εγκεκριμένος κανονισμός αποτυγχάνει να καταργήσει πλήρως το επιχειρηματικό μοντέλο των διαφημίσεων παρακολούθησης, κάτι που θα έφερνε μια ορατή θετική αλλαγή για τους ανθρώπους που μπορεί να θέσει τέλος σε μία από τις βαθύτερες αιτίες των βλαβών στο διαδίκτυο.

Η DSA μπορεί να είναι μόνο το σημείο εκκίνησης για βαθύτερες αλλαγές

Ενώ η DSA θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως παγκόσμιο σημείο αναφοράς για τον τρόπο ρύθμισης της σημερινής υπερ-κεντρικής οικονομίας των πλατφορμών, ενώ παράλληλα προστατεύει τα δικαιώματα των ανθρώπων στο διαδίκτυο, είναι μόνο το πρώτο βήμα. Το εγκεκριμένο κείμενο αποτυγχάνει να εξασφαλίσει πλήρη ρύθμιση για ορισμένες από τις πιο επιβλαβείς πρακτικές στο διαδίκτυο.

 «Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι ο μηχανισμός ειδοποίησης και δράσης δεν περιέχει ισχυρότερες εγγυήσεις για την ελευθερία έκφρασης και πιθανότατα θα οδηγήσει σε υπερβολική κατάργηση νομικού περιεχομένου, καθώς οι πάροχοι φιλοξενίας θα προσπαθήσουν να περιορίσουν τους κινδύνους ευθύνης τους». ― Chantal Joris, Νομικός Υπάλληλος στο μέλος EDRi ΑΡΘΡΟ 19

Για παράδειγμα, η απαγόρευση χρήσης ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων για στοχευμένες διαφημίσεις ισχύει μόνο για πλατφόρμες που εμφανίζουν διαφημίσεις στους δικούς τους χρήστες. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα ληφθούν μέτρα κατά του αριθμού των δικτύων διαφημίσεων σε κοινούς ιστότοπους, τα οποία θα συνεχίσουν να εξάγουν δεδομένα χρηστών. Ομοίως, το κείμενο εισάγει μια αδύναμη απαγόρευση των παραπλανητικού σχεδιασμού, καθώς αποκλείει τα πιο κοινά: τα cookie και τα banner παρακολούθησης.

Ο νέος Μηχανισμός Αντιμετώπισης Κρίσεων (CRM) που προστέθηκε την τελευταία στιγμή στο DSA έχει βελτιωθεί ελαφρώς, καθώς μπορεί να επικαλεστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μόνο μέσω σύστασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ψηφιακών Υπηρεσιών. Και οι δεδομένες εξουσίες μπορούν να διαρκέσουν για περίοδο τριών μηνών. Αυτή η βελτίωση προέκυψε ως αποτέλεσμα μιας ισχυρής προσπάθειας συνηγορίας από το EDRi και πολλές άλλες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, καλώντας το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να μην επιτρέψει σε προσωρινές κρίσεις να οδηγήσουν σε μόνιμες υποδομές κρατικού ελέγχου. Ωστόσο, η ρήτρα CRM παραμένει μάλλον ευρεία και μπορεί να παραταθεί μονομερώς ανά πάσα στιγμή.

Η DSA απέτυχε επίσης να εξασφαλίσει δεσμευτικά μέτρα που προωθούν και προάγουν την προσβασιμότητα. Το κείμενο υποδηλώνει ότι η προσβασιμότητα είναι ένας απλός «κώδικας δεοντολογίας», αφήνοντας τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία σε εταιρείες με γνώμονα το κέρδος που προφανώς προτιμούν να δίνουν προτεραιότητα στα συμφέροντά τους. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη νομική συνοχή της ΕΕ για την ψηφιακή προσβασιμότητα και θέτει στο περιθώριο μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων που βασίζονται στο Διαδίκτυο για την άσκηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων τους και την επιδίωξη της ζωής, της εργασίας και των συμφερόντων τους.

«Η απαγόρευση της διαφήμισης με βάση τη δημιουργία προφίλ και τη χρήση ειδικών κατηγοριών ευαίσθητων δεδομένων μαζί με τη σύσπαση της καταπολέμησης των σκοτεινών μοτίβων είναι σημαντικά σημεία καμπής που ανοίγουν το δρόμο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της διαφήμισης που βασίζεται στην παρακολούθηση».

― Eliska Pirkova, επικεφαλής της παγκόσμιας ελευθερίας της έκφρασης, μέλος του EDRi Access Now

Τι έπεται?

Μόλις ψηφιστεί το κείμενο, το επίσημο κείμενο αναμένεται να δημοσιευτεί τον Νοέμβριο του 2022 και να τεθεί σε ισχύ την εικοστή ημέρα μετά τη δημοσίευση. Προχωρώντας προς τα εμπρός, οι οργανώσεις των ψηφιακών δικαιωμάτων στην Ευρώπη θα εργαστούν για να διασφαλίσουν στην καλύτερη δυνατή εφαρμογή του DSA σε εθνικό επίπεδο.

Πηγή άρθρου: https://edri.org/

Leave a Comment